Drangedal kommune ønsker at alle barn og unge i kommunen skal ha gode oppvekstvilkår. Da er det viktig at barn og unge som trenger ekstra hjelp fanges opp tidlig, og at tjenestene rundt barna og familiene er godt samordnet.

Drangedal kommune jobber med BTI – Bedre tverrfaglig innsats, der god samhandling mellom tjenestene er en viktig faktor.
For å lykkes med å gi god tverrfaglig og helhetlig oppfølging og god samhandling, er det en forutsetning at de ulike kommunale tjenestene kjenner til hverandres tjenester og forstår hverandres roller og ansvar.

BTI forum
Drangedal kommune har opprettet et BTI-forum der ulike tjenester møtes for å diskutere saker og utfordringer på systemnivå, noe som også danner grunnlag for bedre kjennskap til kommunens samlende tjenestetilbud.
BTI-forumet medvirker også i kommunens arbeid vedr videreutvikling og evaluering av samhandlingsmodellen og BTI/handlingsveilederen.

Samhandlingsrutiner
Rutiner for samhandling er viktig, og kommunen har derfor utarbeidet en handlingsveileder som beskriver hvordan man skal jobbe med dette.

  • Samhandling med foresatte, se nivå 0 i handlingsveilederen.
  • Samhandling med foresatte og andre involverte tjenester, se nivå 2 og nivå 3 i handlingsveilederen.

Tverrfaglige samhandlingsarenaer i kommunen

FFB – Fagforum barnehage: Tverrfaglig team bestående av barnehage, rådgiver ved sektorkontor, helsesykepleier, barnevern og PPT.
FFS – Fagforum skole: Tverrfaglig team bestående av skole, helsesykepleier, barnevern og PPT.
Psykososialt team: Tverrfaglig team ved Drangedal 10 årige skole som har ansvar for oppfølging av kap 9.A saker.
Kriseteam: Kommunalt team som har ansvar for psykososial oppfølging av mennesker/lokalsamfunn som rammes av kriser og/eller katastrofer.
Knutepunktfunksjon: Tverrfaglig team som har ansvar for koordinering av kommunens arbeid rettet mot barn og unge i lavinntektsfamilier.