Det skal være trygt og godt for alle barn og unge som vokser opp i Drangedal kommune. Noen ganger kan man likevel oppleve utfordringer og vansker. Da er det ekstra viktig å bli sett og møtt av andre.
Bedre tverrfaglig innsats – BTI.
BTI er en samhandlingsmodell for tjenester som møter gravide, barn, unge og foreldre det er knyttet undring eller bekymring til. BTI skal bidra til tidlig og helhetlig innsats, samordning av tjenester og medvirkning.
BTI modellen inneholder en handlingsveileder som beskriver hvordan alle tjenesteområdene som jobber med barn og unge og/eller deres foreldre tidlig kan identifisere og følge opp barn og unge det er knyttet en undring eller bekymring til.
Modellen tar utgangspunkt i fire nivå:
- Nivå 0: Undringsfasen
- Nivå 1: Innsats innenfor et tjenesteområde
- Nivå 2: Samarbeid mellom to tjenester
- Nivå 3: Samarbeid mellom flere tjenester.
Se Drangedal kommune sin handlingsveileder her
Se oversikt over kommunes tiltak og tjenester for barn her
Læringsmiljøprosjekt i barnehager og skoler
Barnehagene og skolene i Drangedal er deltakere i Læringsmiljøprosjektet. Dette er et 2 -årig prosjekt som er utviklet og ledet av Læringsmiljøsenteret på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.(Kalt Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger)
Hovedmålet er å sikre gode og trygge barnehage- og skolemiljø uten mobbing og andre krenkelser
Prosjektet er delt inn i fire faser:
- Fase 1: Mobbing og krenkelser
Avdekking og stopping - Fase 2: Forebygging læringsmiljø
Gruppe- og klasseledelse
Relasjoner - Fase 3: Inkludering
Gjenoppretting av et trygt og inkluderende læringsmiljø
Barn og foreldre involveres - Fase 4: Videreføring
Bevare og videreutvikle ny kunnskap
Organisasjonsutvikling og endringsledelse
Kvalitetssikring
Les mer om læringsmiljøsenteret her
Barn som pårørende
Når foreldre, søsken eller andre nære omsorgspersoner opplever fysisk eller psykisk sykdom eller rusavhengighet, påvirkes barna.
Helsepersonell har plikt til å bidra til å ivareta mindreårige barn som er pårørende ifht sykdom, eller som er etterlatte.
Les mer om barn om pårørende her
Felles fokusområde
Ansatte som jobber med barn og unge i kommunen bør ha kunnskap om samtalemetoder, og kompetanse i å snakke med barn og unge de har en undring eller bekymring for.
Ansatte som jobber med barn og unge i kommunen bør så tidlig som mulig identifisere barn og unge som lever i en risikosituasjon.